Wandel Header

5 Juni 2013

Afgelopen nacht heb ik heel goed geslapen. Het ontbijt staat op de afgesproken tijd klaar. André uit Quebec is er ook en gezamenlijk gaan we op weg richting Markina-Xemein.Profiel

Vanuit de herberg volg ik de spoorlijn tot aan de voetgangersbrug. Hier steken moet je de ria Debia Ibaia over en rechstaf gaan.  Na 100 meter linksaf een smal pad in. Het pad gaat stijl omhoog. In eerste instantie volg ik het pad omhoog maar na een paar honderd meter stuurt  een bewoner mij terug. Na 100 meter het pad rechts was de juiste weg. Dit was de eerste afslag waarbij geen markering stond die er op wees dat ik niet rechtdoor moest gaan. Tot dusver stonden er gele pijlen met een streep er doorheen. De route is wel aangegeven maar 20 meter NA de afslag. Daar staat een inmiddels verkleurde gele pijl op het wegdek geschilderd.  Via stijle bospaden kom ik uiteindelijk boven op de berg bij Emita del Calvario. Het watertappunt doet het niet maar gelukkig heb ik nog genoeg in mijn camelbag. Na een flinke afdaling naar Olatz steek ik de autoweg over. Aan de andere kant is het gelijk weer klimmen. Via een nat en modderig bergpad komen André en ikzelf bij een bankje waar we een rustpauze inlassen.  André maakt hier een verkeerde beweging en verrekt zijn kuit. We strompelen 500 meter verder naar een cafe/eethuis. Daar wordt een taxi gebeld en André wordt naar een dokter gebracht. Zijn Camino eindigt in het ziekenhuis van Bilbao.
Vanaf dit moment loop ik alleen verder. De Camino gaat verder stijl omhoog maar wel over een asfalt weg. Met mooie uitzichten en een prachtige natuur om mij heen begint na verloop van tijd de afdaling. Voor het eerst zie ik hier  'flyers' van herbergen in de buurt. Ik neem een paar foto's van de telefoonnummers om later te kunnen bellen voor een bed te reserveren. Onder aan de afdaling bel ik en reserveer een bed bij 'de blauwe herberg'. Intxauspe Landetxea. Het gebouw is blauw geschilderd en is ver al te zien.
Alle gasten eten 's avonds gezamenlijk in de eetkamer. Het is fantastisch. Na een inspannende dag smaakt de goedgevulde soep, de macaroni schotel en het ijs desert zeer goed. Iedereen heeft honger dus alles wordt opgegeten.
Ik slaap aan één stuk door en ben 's morgens weer goed uitgerust.

Plaatsen die we vandaag passeren: